Onder de purperen hemel, in de bruine zon.... - Reisverslag uit Managua, Nicaragua van Patricia Schaaf - WaarBenJij.nu Onder de purperen hemel, in de bruine zon.... - Reisverslag uit Managua, Nicaragua van Patricia Schaaf - WaarBenJij.nu

Onder de purperen hemel, in de bruine zon....

Door: Patricia

Blijf op de hoogte en volg Patricia

14 April 2011 | Nicaragua, Managua

Om de vulkanentour door Nicaragua goed af te sluiten breng ik nog een bezoekje aan Isla de Ometepe. Dit eiland, dat gevormd wordt door 2 aan elkaar gesloten vulkanen, is gelegen in het grote Lago Nicaragua. Een waar fantasy-landschap dat je zo met een beetje fantasie in de droomvlucht zouden kunnen hangen. Bij aankomst met de plaatselijke ferry vanuit San Jorge verwacht ik in een soort van attractiepark aan te komen, maar dit valt gelukkig verre van mee. Het is eerder 'alleen op de wereld'. Een rustig eiland, alles gaat zijn gangetje, en ook hier een heftig brandend zonnetje waar niet tegenop te smeren valt. Mijn factor 50 vliegt er doorheen, en toch wordt ik eerder rood dan bruin.

Een van de vulkanen op Ometepe is de Conception, die overal vol van macht bovenuit straalt, en zorgt voor een constant mooi uitzicht. Normaal zijn er volgens de locals prachtige stranden te vinden in het middelpunt van het eiland, maar het heftige regenseizoen van afgelopen winter heeft hier weinig van overgelaten. Laat ik het zo zeggen; Ik lig nog liever gewoon op het strand van Scheveningen.
Aangezien menig tourist niet levend terugkwam van de verschillende hikingtochten op het eiland zijn tochten naar de toppen van de vulkanen illegaal geworden zonder gids. Nu lijkt me een 10-urige klim om van een mooi uitzicht te kunnen genieten, mits het niet bewolkt is boven, iets te veel van het goede. Er zijn niet veel gangbare wegen te vinden op Ometepe, en de wegen die er zijn zijn de naam 'weg' niet waardig. Een waar paradijs voor de 4WD. Met enig geluk gaat er af en toe een bus, maar ik besluit samen met 2 Zwitsers toch maar wat vervoer te regelen. Want wil ik hier zelf wat ondernemen dan kom ik niet veel verder dan de ferry terug naar het vaste land pakken vrees ik zo.

Onze gids, die natuurlijk Javier heet, is gelukkig aangenaam gezelschap. Dit is een eiland die om activiteit vraagt, en we starten dan ook met een hike van 2 uur uphill om bij de waterval San Ramon te komen. Vooral de onontkombare hitte maakt het zwaar. Afzien zo op vakantie! We zien er alle vier uit alsof we al onder een waterval gestaan hebben voordat we ook maar in de buurt zijn, 4 bezwete rode koppies. Een goede calorienverbrander! Eenmaal aangekomen op bestemming is de waterval me minder waard dan de tocht an sich. Wel is het frisse water een welkome afblusser!

Wat Ometepe zo bijzonder maakt, buiten hoe fantastisch mooi het eiland oogt, is dat het echt een landje op zich is. Met de bijbehorende easygoing-islandvibe. Iedere reisdag weer wordt je ermee geconfronteerd hoe het is om te leven op een manier waarin alles mogelijk is. Iedere dag is een avontuur met nieuwe uitdagingen, nieuwe ontmoetingen, en alles kan gebeuren. Een simpel leven waarin mensen niet veel nodig lijken te hebben. Huizen zijn vaak niet meer dan afdakjes met wat hangmatten eronder. Iedereen zit met de familie bij elkaar in de schaduw, hopend dat ze af en toe wat verkopen om de dag weer rond te komen. Men eet wat de tijd van het jaar brengt. De mango's liggen op dit moment voor het oprapen, en anders kan je ze alsnog voor zo'n 5 cent per stuk kopen. Vers van de pers! Het fruit in Nederland lijkt maar fruit uit blik als je het met hier vergelijkt. We kunnen niet alles hebben....

De hosteleigenaar, een charmante Duitse levensgenieter, verteld over hoe hij hier begonnen is destijds. Belangrijk is natuurlijk het water, en daarvoor moest een leiding naar een natuurlijke waterbron aangelegd worden. Uiteindelijk werd het een 23 meter diepe put, met de hand gegraven door de plaatselijke bouwvakkers in de felle zon. En wij maar staken in Nederland over slechte arbeidsregelingen! Gelukkig hebben wij als Nederlanders blijkbaar wel een bijdrage aan de plaatselijke stroomvoorziening geleverd: een heus windmolenpark. Eigenlijk past het niet in het plaatje bij de rest van het eiland. En de stroom valt nog steeds regelmatig uit. Maar alle beetje helpen!

Ondanks dat het maar een uur varen is komen bewoners nauwelijks tot niet van het eiland af. Alleen als het noodzakelijk is. Javier (26) verteld ons dat hij 2x van het eiland geweest is in zijn leven. En dat was puur omdat de vulkaan Concepcion op uitbarsten stond en er een evacuatie plaatsvond. Wanneer er slechts een enkele explosie is, wat 'slechts' zo'n 10 maal per jaar plaatsvind, dan blijft iedereen rustig doorgaan met het leven van alledag. Als tourist moet je maar hopen dat je niet net na een lange steile klim de top bereikt hebt. ;)

• 14 April 2011 - 01:58

De Nachtzuster :P :

Chick! Fijn leesvoer tijdens een nachtdienstje @ het amphiahuis. Even een leuke onderbreking tijdens het oprapen van verwarde mensen ;)
    Mooie piccas! Ook leuk dat filmpje van die paarden! Ennee ik ga dus niet met jou op de foto of iets dergerlijks als je terugbent he.. uberneger haha. Nou je hebt nog lekker de tijd om te genieten! Tot over 2 weken ;) Ik ga weer aan die arbeit.. oneerlijk dit hoor :P XX

• 14 April 2011 - 02:40

Jana:

je ziet er inderdaad mooi fruitig uit! :) Leuk om te lezen, ik moet toch ook eens tijd maken voor Ometepe..

x

• 14 April 2011 - 04:50

Ppic:

chicka!!! Jaa potdikkie nog steeds naar je zin!!;) dat kan iker wwl uit opmakwn! Wordt maar snel bruin, want rood zijm we hier ook allemaal!! Xx

• 14 April 2011 - 09:49

De Paardenfluisteraa:

haha superwreed al die beesten ook!

• 15 April 2011 - 11:52

Nelleke:

er moet onder jouw voorvaderen een enorme avonturier gezeten hebben,die al die genen aan jou heeft doorgegeven. Muy interesante y que te disfrutas. adios nelleke

• 15 April 2011 - 13:32

Jolijn:

Ha Paddo,

Tussen mijn werkzaamheden door lees ik steeds je avonturen en het klinkt verdomde goed!:) echt fantastisch! Inge en Lotte vertrekken over een half uurtje richting Azie!! WAAH dus daar hebben we ook nog genoeg vette verhalen van tegoed denk ik! tot snel makker! XX

• 20 April 2011 - 19:24

Renate:

Wat een prachtig verhaal weer!