Handen binnen boord graag! - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Patricia Schaaf - WaarBenJij.nu Handen binnen boord graag! - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Patricia Schaaf - WaarBenJij.nu

Handen binnen boord graag!

Door: Patricia

Blijf op de hoogte en volg Patricia

23 Oktober 2013 | Sri Lanka, Sri Lanka

Ook al hebben we nog heel wat landen te gaan, het uitkiezen van een nieuwe vakantiestemming wordt een steeds lastigere gebeurtenis. We pakken onze Scrath World Map erbij, en kijken welke landen nog een kleurtje verdienen, daar zijn we immers nog niet geweest... Vervolgens scannen we de wereld af met verschillende vragen in ons hoofd: Hoe lang hebben we vakantie? Hoe lang is het vliegen? Hoe hoog is het jetlag gehalte? Is het niet te duur? Regent het niet te hard? En ga zo maar door…. Alles wordt bekeken, besproken en in optie genomen. En in gedachte hebben we de hele wereld al lang bereisd!

Sri lanka. Het land dat er wat toerisme betreft pas sinds een aantal jaren weer toe doet. Van de meer dan 260 bestemmingen die het bekende programma ‘3 op reis’ deelt op internet staat deze er toch echt niet bij. Niet alleen heeft dit land moeten lijden onder het leed van de 25 jarige burgeroorlog met de Tamiltijgers die tot 2009 geduurd heeft. Ook werd Sri Lanka zwaar getroffen door de Tsunami in 2004, beelden die iedereen zich nog wel kan herinneren.

De eerste indrukken van Sri Lanka zijn uitermate relaxt. Vriendelijke mensen, weinig drukte en chaos, het eten is altijd een hot&spicy feestje, en het enige wat je hoeft te doen is iedereen vriendelijk gedag te zeggen als je over straat loopt. De eerste dag was een zogenaamde 'regeldag'. We worden opgehaald om onze huurauto op te halen, en deze driver is er verrassend genoeg tegen alle regels en wetten van een tropisch land in zelfss 20 minuten te vroeg. Dat beloofd wat! Een mooie witte toyota staat voor ons klaar en het avontuur kan van start!

Ons eerste doel zijn de tempels van Dambulla, zo'n kleine 150 km verderop. Dat lijkt niet ver in de theorie, maar in de praktijk is dat toch zeker 4,5 uur rijden. Eenmaal in Dambulla aangekomen begint de klim naar boven om de zogenoemde cave tempels te bereiken. Gelukkig zijn we beide aardig op condonditie en kost dit niet meer dan hier en daar een druppeltje zweet. Beloond met mooie uitzichten klimmen we naar boven. Daar aangekomen blijken we slechts 1 onbelangrijk detail over het hoofd gezien te hebben... de ticket office was blijkbaar beneden en we mogen er niet in :).

Gelukkig hebben we de volgende dag meer geluk in Sigirya. Hier kan je een grote rots beklimmen en daarvoor 30 dollar betalen omdat het toevallig een World Heritage atractie is. Hele bussen Sri Lankese families staan in de rij voor dit zondagse uitstapje. Gelukkig valt er ook een rots 2 km verderop te beklimmen, en deze kost nog geen 1,5 euro. En voor dat geld heb je dan ook nog eens uitzicht op die rots van 30 dollar! Koopje toch? En slechts 2 andere toeristen kruisen ons pad... Nederlanders natuurlijk!

Vanuit Sigirya rijden we door naar Kandy. Tussen de groene heuvels van de hooglanden ligt deze voormalige hoofdstad van het Singalese koninkrijk genesteld. In Kandy bevind zich de ‘Temple of the Tooth’, ofwel de Dalada Maligawa. Deze plek wordt gezien als een van de meest heilige plekken van Sri Lanka aangezien hier volgens de boeddhisten een tand van Boeddha zou liggen. Wij worden daar niet heel enthousiast van, maar als we toch in de buurt zijn pikken we die natuurlijk even mee!

Wij dachten dat Kandy al wat aan de frisse kant was voor een tropisch land als Sri Lanka, maar bij onze volgende bestemming Nuwara Elya blijkt het allemaal nog een graadje kouder te kunnen. Sterker nog, ik denk dat het in Nederland nog beter was op dat moment! Het wordt steeds mistiger en regenachtiger, en de raampjes van de auto gaan toch echt dicht. Niet alleen omdat het een stuk veiliger is, bij al die passerende en afsnijdende bussen en auto's doe je toch uit eigen veiligheid de armen binnenboord soms, maar vooral omdat het echt koud begint te worden Een kant die je niet zomaar zou bedenken bij Sri Lanka En jullie maar denken dat we op een zon, zee en strand vakantie zijn!

Alsof de kou nog niet erg genoeg is, moeten we ook nog vroeg uit bed ook. Wakker worden, piep piep piep, het is 5.00 uur en tijd voor weer een mooie nieuwe dag! Zelfs met onze eigen auto moeten we vroeg eruit om enigzins nog een kans te maken ' The worlds end' zonder al te veel mist en wolken te kunnen bezichtigen. Na een uur over wel erg smalle berg weggetjes bij de entree aangekomen te zijn, is de mist die al aan het opdoemen was wel heel erg dicht. Het is koud, het waait hard, zelfs Jorn die normaal als mijn kachel moet dienen trekt 2 truien over elkaar aan! De kans op een mooi uitzicht schatten we nu wel heel klein in... En willen we daar samen in totaal 40 euro's aan entree voor betalen?? Wel? Niet? Wel? Niet? Uiteindelijk beslist de factor ' we zijn toch niet voor niks zo vroeg opgestaan?' en gaan we het park in. De mist verdwijnt, de zon komt af en toe zelfs tevoorschijn, en we lopen een soort van rendier in het wild tegen het lijf. En dat allemaal terwijl we in een schitterend gebeid lopen dat we allebei echt absoluut niet hadden willen missen. Goed gegokt dus!

Na deze verfrissende ochtendwandeling is het tijd verder te rijden richting het lager gelegen bergdorpje Ella. Een lange afdalende slingerweg vol met haarspeldbochten volgt. Jorn kijkt steeds gelukkig en waant zich een ware coureur in de bergen te zijn. Ik kijk bij iedere bocht iets ongelukkiger, een tintje bleker, en na de zoveelste bocht ook weer wat minder spraakzaam. Gelukkig draait mijn maag niet voor niks in de rondte want aankomen in Ella is een ware verademing. Zaten we gister nog met een warme trui aan bij het haardvuur, nu kunnen we weer genieten van de slippertjes aan de voeten en ons in een warm land wanen. De zon laat zich zien, de warmte komt ons tegemoet. Op naar het volgende avontuur!

• 23 Oktober 2013 - 13:42

Muilenburg:

Hey Jorn en Patricia
    Wat een genot om jullie verhaal te lezen. Je waant bijna jezelf in dat land. Het gaat in ieder geval goed met jullie. Geniet maar van jullie reis want we kijken weer uit naar jullie volgende verslag. Liefs en dikke kus van pa en ma

• 23 Oktober 2013 - 13:43

Nanny:

Zo vakantiegangers het ziet er weer schitterend uit,geniet ze.
    Wij kijken uit naar het volgende verslag

• 23 Oktober 2013 - 13:47

Lotte:

Klinkt super goed!! Heel vet om weer te lezen. Ben benieuwd hoe jullie de rest van het land vinden. En in Ella ook al het overlekkere eten geprobeerd? Fijn dat daar de zon weer schijnt. Veel plezier met de trekkingen daar!xx

• 23 Oktober 2013 - 17:17

Nelleke:

Hoi Patricia en Jorn.
    Wat grappig om te lezen dat jullie in Sri Lanka zijn. Een jaar of wat geleden ben ik er ook geweest, dus herken ik veel van jullie verhaal en fotoos.
    Zal jullie op de voet volgen. Staan de olifanten ook op het programma? Vonk ik enig.
    Nog veel plezier

• 23 Oktober 2013 - 17:42

El Gringo:

Veel plezier!
    ziet er lekker uit die maaltijd ;)

• 23 Oktober 2013 - 19:42

Hellen:

Ziet er allemaal weer super uit. geniet ervan dan doen wij het ook!!!
    nog veel plezier.gr. Hellen

• 23 Oktober 2013 - 23:57

Richard En Brigitte:

Hoi Patrice en Jorn, wat een leuk verhaal ! Wat weet je dit toch iedere keer goed te beschrijven, alsof je zelf deelgenoot bent van de reis. Ik hoop dat jullie net zo enthousiast terugkomen als dat wij hebben gedaan. Op naar de volgende avonturen / verhalen. Veel liefs van ons.Richard en Brigitte

• 24 Oktober 2013 - 11:08

Jolijn:

Tot nu toe een reis en land vol verrassingen zo te lezen! Veel plezier nog jullie saampjes

• 24 Oktober 2013 - 13:04

Joëlle:

Lekker krassen weer als jullie thuis zijn!
    Geniet met een grote G!
    Liefs, Joëlle

• 27 Oktober 2013 - 14:09

Marijke En Atte:

We gaan het voor de 3de keer proberen hier vanuit Namibie een reactie te plaatsen. Schiterend de foto's konden we nu ook bekijken en met het verhaal maakt het helemaal compleet. Wij genieten van jullie stralende gezichten, of het nu kou is of regen, rok of broek aan het maakt niets uit! Geniet nog lekker een week.
    Lieve groetjes Marijke en Atte