Escape the room... - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Patricia Schaaf - WaarBenJij.nu Escape the room... - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Patricia Schaaf - WaarBenJij.nu

Escape the room...

Door: Patricia

Blijf op de hoogte en volg Patricia

29 November 2015 | Argentinië, Buenos Aires

Van Ushuaia vliegen we pakweg 3000 km naar het noorden van Argentinië. We komen aan in het heerlijk warme Puerto Iguazu. Een totale verandering ten opzichte van waar we eerder deze dag zaten. Een groene omgeving, tropische temperaturen, en een relaxte sfeer zoals je die vaak ook op eilanden kan vinden. Ondanks dat Patagonië echt helemaal fantastisch was, prijst het tropen-meisje in mij zich uitermate gelukkig met deze veranderde setting. Slippertjes aan en gaan!

Ken je het verhaal van Patricia die de deur van de hostelkamer van binnenuit niet van het slot kreeg, en Jorn die vervolgens de sleutel afbrak? Wij wel haha! Opgesloten in onze eigen kamer, en dat op het moment dat je naar de wc wil gaan…. Niet handig! Gelukkig zat onze kamer op de begane grond, en zaten er geen spijlen voor het raam zoals je hier vaak ziet. Ik kon dus gewoon uit het raam klimmen om bij de balie om hulp te vragen en ons te ‘bevrijden’. Een soort van het spelletje ‘escape the room’, maar dan op vakantie.

We zijn natuurlijk niet alleen naar Iguazu gekomen om van het warme weer te genieten en op te warmen. En ook niet om onszelf in hostelkamers op te sluiten. Er valt hier ook nog wat te zien, en niet zomaar wat zelfs! Waar we hier vooral voor gekomen zijn is het national park ‘Iguazu falls’. Wat een spektakel! We hadden al zeer hoge verwachtingen, maar deze zijn dan ook meer dan overtroffen. Ongelooflijk wat een massa water daar elke seconde voorbij komt in een fantastische omgeving. De eerste dag bezoeken we de Braziliaanse kant. Van die zijde krijg je een goed overzicht van hoe groots het allemaal wel niet is. Even voor de beeldvorming: we hebben het hier over 270 tot 300 watervallen (afhankelijk van de waterstand) met een totale breedte van zo’n 2,7 km en dieptes tot 82 meter. Niet normaal zo mooi! Die dag halen we ook al een goed nat pak, en dat zonder regen. ‘Gewoon’ van de enorme partij water die alle kant op spettert en de nevel die je al van honderden meters afstand tegemoet komt. Zo indrukwekkend….! Helaas, een willekeurig bezoek aan een waterval zal nooit meer hetzelfde zijn…

De volgende dag brengen we een bezoek aan de Argentijnse kant van de watervallen. Deze keer wat beter voorbereid met zwembroek/bikini aan. De Braziliaanse kant ging vooral over het krijgen van een overzicht, aan deze Argentijnse kant kom je er super dichtbij. Ook heel bijzonder! Vooral als je bovenaan de zogenaamde “devil’s throat” staat wordt je daar toch wel even stil van. Mooi en angstaanjagend tegelijk. Misschien wel één van de mooiste dingen die we ooit gezien hebben!

Na de indrukwekkende Iguazu watervallen is het tijd voor onze laatste Argentijnse bestemming. En niet de minste: Buenos Aires. Daarvoor moeten we eerste een busrit van een uurtje of 18 voor ondergaan. Busritten in Argentinië is reizen met klasse. Luxe stoelen geven je een businessclass gevoel, met voor het eten een glaasje whisky, en na het eten een rondje champagne. Misschien wat overbodige luxe. We zijn vooral blij dat er niet een schreeuwende tv heel de nacht een slechte nagesynchroniseerde film aan het afspelen is. Nu hoeven we alleen nog met onze luid snurkende achterbuurvrouw te dealen….

Reizen in Argentinië is niet goedkoop. Sterker nog, heel veel dingen zijn hier toch wel een stukje duurder dan in Nederland. We vragen ons dan ook regelmatig af hoe lokale mensen dit doen. Voor ons buitenlanders valt er namelijk een flinke korting te halen: de ‘Blue Dollar’. Hoe werkt dit? Als we hier naar de bank zouden gaan en pinnen krijgen we ongeveer voor 1 dollar van je rekening 9 pesos terug. De Argentijnse peso is tijdenlang één groot instabiel inflatie drama geweest, en daarom willen de mensen graag betalen om jouw veel stabielere dollar over te nemen. Zo hebben wij dus praktisch heel ons reisbudget in cash dollar mee genomen vanuit Nederland. En krijgen we voor diezelfde dollar nu geen 9 pesos maar zo’n 13 tot 15 pesos. Een groot verschil dus! Het is semi-illegaal, wordt flink gedoogd, en je hoeft er niet naar een raar achterkamertje voor. Handig voor ons dus.

Onze laatste pesos zijn we nu dus aan het uitgeven in de heerlijke stad Buenos Aires. Wat een fantastische stad om lekker rond te dwalen. Iedere wijk is weer anders en heeft zijn eigen charmes. Met de brede straten en de stijl van de gebouwen doet het aan een gemiddelde Europese stad denken. Met het zonnetje op onze bol genieten we van terrasjes en lekker eten. We pikken ook nog een mooi concertje mee van onze favoriete DJ Paul Kalkbrenner, en zien daar de zon opkomen op fijne nummertjes. Niet vervelend! En langzaam dromen we weg naar onze volgende ‘vakantie’. Morgen vliegen we naar Miami en kijken we wat Florida ons te bieden heeft!

• 29 November 2015 - 15:05

Brigitte En Richard:

Hoi Patris en Jorn,

Weer zo'n heerlijk verhaal.

Wat een gedoe met jullie hoteldeur. zoals je zegt gelukkig dat je kamer op de begane grond was. Hoe dan ook kostelijk avontuur.

Ja en dan die foto's mooie natuur en dan die watervallen echt schiterend.

Nu op naar Florida.

Wat voor avontuur zullen jullie daar wer meemaken.

Geniet ervan en laat ons ook weer genieten van jullie avonturen.

Dikke kus

Brigitte en Richard

• 29 November 2015 - 15:33

Pa En Ma:

Ha..ha.. leuk van die hotelkamer. Jullie lagen denk ik in een deuk!
    Die watervallen zijn prachtig ! Jullie hebben toch een paar relaxte dagen gehad met al die busreizen. Wij wensen jullie morgen een goede reis naar Miami en kijken uit naar het volgende verslag!
    Kus ma en pa

• 29 November 2015 - 17:26

Janneke :

Echt super mooi en super leuk om jullie reis te volgen!
    Geniet samen ! Echt weer een waanzinnig gave reis xx

• 29 November 2015 - 18:37

Marianne Emmelot:

bedankt voor jullie geweldig mooie reisverslag.

Super mooi en super leuk.

Wat een prachtige vakantie !!!!

Geniet ervan, heel veel plezier nog

Lieve groetjes

• 30 November 2015 - 11:40

Joëlle:

Wat een fijn bericht. Ik voel de warmte hier!
    Enjoy Miami en Florida! X

• 03 December 2015 - 17:29

Marijke En Atte:

Je hebt weer een fantastisch verhaal Patricia! Genietend van de warmte en de gigantische watervallen, indrukwekkend. Eindelijk de mooie foto's kunnen zien hier in het zuiden van Chili.
    Goed vervolg gewenst.
    Lieve groetjes