GuateMaya - Reisverslag uit Flores, Guatemala van Patricia Schaaf - WaarBenJij.nu GuateMaya - Reisverslag uit Flores, Guatemala van Patricia Schaaf - WaarBenJij.nu

GuateMaya

Door: patricia

Blijf op de hoogte en volg Patricia

06 December 2016 | Guatemala, Flores

Soms heb je van die dagen tijdens het reizen, die je in z'n geheel al reizende doorbrengt. Het voordeel is dat je heel veel tijd hebt om te lezen. Het nadeel is s ' morgens om 4 uur opstaan, om 3 busreizen verder, om half 8 s' avonds op je bestemming aan te komen, onder het genot van slechte actie films die in het Spaans nagesynchroniseerd zijn. Altijd fijn!

Dat we in één keer zo'n grote afstand afleggen heeft vooral met de hoofdstad van Guatemala te maken, Guatemala - city. Deze stad heeft namelijk een niet al te beste reputatie op crimineel gebied. En aangezien we voor echt bijna iedere winkel, zelfs degene die niet veel meer dan cola en chips verkopen, een beveiliger met machine geweer zien staan, denken we dat we een prima beslissing hebben gemaakt met deze stad overslaan.

Ons volgende plekje is dan ook Rio Dulce. Denk aan een boot nodig hebben om bij je hotel te komen, houten hutten, rieten daken, pelikanen die voorbij vliegen. .. prima vertoeven dus! Warme dagen worden afgewisseld met verrassend koele nachten. Wakker worden van het gepiep en geschreeuw van de vogels, de één nog luider dan de ander. En waar ik zelf vooral heel blij mee ben : geen kakkerlakken! Alle voordelen van de tropen zonder de nadelen.

Naast dat Rio Dulce een waar tropisch paradijsje is, is het ook een plaats waar veel rijke Guatemalezen en buitenlanders hun 'vakantiehuisje' laten bouwen. We kijken onze ogen uit als we met onze simpele kayak langs alle grote boten varen. Die bij nog grotere droomhuizen horen met jacuzzis en al. We hebben het geluk dat de buurman van het hostel met zijn boot langs komt varen en vraagt of we zin hebben in een boottochtje bij zonsondergang. Daar zeggen we natuurlijk geen nee tegen!

Vanuit Rio Dulce is het nog zo'n 60 km varen naar het kustplaatsje Livingston, wat alleen per boot te bereiken is. Een schitterende tocht die van mij niet lang genoeg mag duren. In Livingston wonen de 'garifunas', afstammelingen van Afrikaanse slaven die ooit na een schipbreuk hier terecht zijn gekomen. Hier wordt in ieder geval de toeristische trekpleister mee in leven gehouden. Het straatbeeld is niet heel bijzonder, slecht onderhouden vergane glorie van een plaatsje met veel potentie. Aan de hoeveelheid strandtenten die nog net op hun verrotte palen blijven staan te zien hadden zij er zelf ook ooit meer van verwacht.

Onze laatste bestemming is Flores. Om daar te komen was nog een opgave op zich. Een busreis zoals we de laatste jaren busreizen hebben geprobeerd te mijden door een luxere bus te pakken of een auto te huren. Als sardientjes in een blik nemen we onze staande positie in... nog maar minstens 5 uur te gaan als het een beetje mee zit... wat een bloedhitte ! Ik blijf in balans door de ondersteuning van de dikke billen van de locale dames om me heen. Best handig eigenlijk! Na 2,5 uur hebben we een geluksmomentje! De felbegeerde stoelen naast ons komen eindelijk vrij! Na 2,5 uur als een madame tussaud pop erbij gestaan te hebben met het verstand op nul kunnen we heerlijk gaan zitten. Yes! De chauffeur heeft een ton water naast zich en gooit iedere keer als we de heuvel op moeten haastig bakjes water in een trechter in het dashboard, waarschijnlijk om de motor te koelen. Dit gaat vast al een tijdje goed aan de behendigheid van de chauffeur te zien. Maar niet vandaag. .. niet in deze overvolle dampende bus. Daar staan we dan met pech langs de weg! Misschien toch niet genoeg bier gedoneerd aan Maximon toen we een zegening over onze reis kregen?

Uiteindelijk komen we aan in Flores, 'iets' later dan we van te voren bedacht hadden. De volgende dag is het tijd voor de maya tempels van Tikal. Wat een beleving! De begroeide omgeving met jungle geeft het iets ruigs, een soort indiana jones setting. Over de vele paden kunnen we uren rondwandelen, onszelf afvragend onder welke heuvels zich er nog meer verborgen tempels bevinden. Het zullen er vast nog zo veel meer zijn! Wat een avontuur moet dit geweest zijn voor degenen die ooit de eerste tempels onder de begroeiing van de diepe jungle wisten te onthullen! Onze laatste bestemming in Guatemala was een fantastisch einde aan een land wat niet zo groot is maar zo veel variatie in zich heeft. Guatemala bedankt, je was geweldig!

• 06 December 2016 - 05:46

Patricia Van Der Schaaf:

Wat problemen met foto's uploaden ivm werkzaamheden bij waarbenjij.nu. deel van de foto's als het goed is al wel te zien bij het vorige verhaaltje. ..

• 06 December 2016 - 07:31

Jeanne En Willem:

Bedankt voor het mooie reisverslag, het was weer een mooi avontuur.
    Heel veel sterkte straks met omschakelen bbbrrrrrr

• 06 December 2016 - 07:40

Johannes:

Cool hoor heel herkenbaar. Tikal is zeker bijzonder Indiana Jones achtig.... straks Belize dan merk je ineens totaal andere vibe. Veel plezier!

• 06 December 2016 - 09:54

Marijke En Atte:

Gezellig zo na de sinterklaas een mooi verhaal te te lezen. Cultuur genoeg. Volgende x i.p.v bussen eigen fiets mee! Nog fijne weekjes.
    Lieve groetjes Marijke en Atte

• 06 December 2016 - 10:10

Brigitte & Richard:

Hoi Patries en Jorn

Vanuit een zonnig maar ijskoud Raamsdonksveer (-2) bedankt voor je smeuïg verslag. We genieten ervan.
    Foto's zien we later wel weer we hebben genoten van de vorige foto's.
    Groeten en genieten jullie maar van de heerlijke omgeving
    Tot jullie volgend verslag

B&R

• 06 December 2016 - 11:58

Pa En Ma:

Leuk om met de bus te gaan. Echt niks voor ons. Snuffel maakt het goed en is heel lief. Nog veel plezier en wees voorzichtig. Pa en ma.