Als een vis in het water! - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Patricia Schaaf - WaarBenJij.nu Als een vis in het water! - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Patricia Schaaf - WaarBenJij.nu

Als een vis in het water!

Door: Patricia

Blijf op de hoogte en volg Patricia

07 Augustus 2008 | Ecuador, Quito

Renate en ik houden gelukkig redelijk van dezelfde dingen, wat het reizen wel zo gemakkelijk maakt. Een Stad als Cuenca mag dan hardstikke mooi zijn, wij hebben het er snel gezien! We gaan voor een kerkje staan, snuiven onze portie cultuur op, en lopen weer verder. Vandaar dat we snel de stad weer uit gaan. Dit maal richting de kust van Ecuador. Uit betrouwbare bron had ik vernomen dat het plaatsje Montañita wel een bezoekje waard is. Dus dat wordt onze volgende bestemming.

Eenmaal aangekomen blijken we in een waar paradijsje te zijn beland. Een soort hippie-stadje op zijn Zuid-Amerikaans, waar ik me als een vis in het water voel! Huisjes van bamboe, een tropisch klimaatje, gezellige straatjes, en de oceaan op kruipafstand. Wat wil je nog meer? Nou, dat weet ik wel: zon! Want hoewel de Ecuadoriaanse kust de veelbelovende naam ´Ruta del Sol´ draagt, is de zon nog ver te zoeken. Iets wat helaas normaal is voor deze tijd van het jaar….Toch blijf ik hopen op meer. Mijn postitief denken wordt de volgende dagen gelukkig redelijk goed beloond! Gracias!

Na een paar daagjes in dit surfersparadijsje (hoewel er weinig te surfen viel) rondgenoten te hebben reizen we verder langs de Ruta del Sol. In onze zoektocht naar zon lijken we eindelijk echt geluk te hebben. De stralende baai van het plaatsje Puerto Lopez lacht ons toe! Eindelijk vallen de puzzelstukjes zon, zee en strand echt goed in elkaar!

´S avonds zitten we in een eettentje, en we hebben net na heel lang wachten ons eten opgediend gekregen, als alles ineens donker in stil word..... heel donker en stil.... De stroom is uitgevallen! Fijn! In eerste instantie verwacht ik dat hij binnen enkele minuten weer aanspringt, maar dat was wel heel optimistisch natuurlijk. Eenmaal terug op de kamer valt er weinig meer te doen dan op bed te gaan liggen. Ik vraag me af hoe lang dit gaat duren. Nu zitten we echt afgesloten van de buitenwereld! Zo´n 2 uur later schrik ik opeens op uit mijn slaap; het licht begint te branden, de ventilator doet zijn ding, ik hoor tv´s, muziek klinkt van de straat. Eigenlijk was de stilte van net zo erg nog niet!

Helemaal goed uitgerust, na de avond ervoor om 19.30 uur al in bed te liggen, is het tijd voor dé activiteit van Puerto Lopez: Isla de la Plata. Samen met de eilanden die we al in Peru bezocht hadden hebben we het niveau van de Galapagos eilanden bijna geëvenaard: alleen de reuzeschildpad ontbreekt nog. We melden ons ´s morgensvroeg bij de boot, en we zijn natuurlijk niet alleen! Een jaarclub van de alombekende Leidse studentenvereniging Minerva komt samen met ons op het bootje zijn lustrum vieren. Echt, Nederlanders zijn in geen enkele uithoek ter wereld te ontlopen, dat is iets waar we echt wel achter zijn gekomen ondertussen! Ondanks de overduidelijke Leidse ´R´ was het een gezellig gezelschap voor deze dag.

Het mooie aan dit dagje uit is dat de boottocht naar de eilanden toe het meest spectaculaire is aan deze trip. In de verte zie ik al plonzen water de lucht in schieten. Wanneer krijgen we ze goed te zien....? Het wachten word beloond: naast ons bootje duikt een walvis op. Fantastische beesten! En dat op een metertje of 15 van je vandaan! Opeens is ons bootje wel heel erg nietig! Een erg indrukwekkende show! En dan begint het spelletje weer waar we in Peru met de Condors al mee geoefend hadden: ´Krijg het beesie op het plaatje´! Want op het moment dat mijn camera klik zegt, heeft meneer walvis al plons gezegd. Dan maar grover geschut inzetten: ik ga lekker filmen! Geen ontkomen meer aan mijn camera voor meneer Walvis! Gna, gna! Na een paar plaatjes en filmpjes te hebben waar ik tevreden mee kan zijn leg ik mijn camera weer weg. Want als je ergens voor moet oppassen tijdens vakantie is het wel dat je je vakantie niet door de camera gaat beleven natuurlijk! De bewolking en regen van eerder op de dag lijken bij aankomst op Isla de la Plata te zijn verdwenen. Een flinke wandeltocht van 3 uur ligt ons voor de boeg. Heel wat vreemde vogels lopen we tegen het lijf, echt van heel dichtbij, echt super! Aan het eind van de tocht bedenk ik me dat ik iets vergeten was zo midden op de evenaar: mijn zonnebrand gebruiken was wel het laatste waar ik aan gedacht had. En zo keren we met gezonde roodgebruinde wangetjes terug naar het vaste land!

• 08 Augustus 2008 - 07:17

Ester Schoonhoven:

"stinkend jalours!!!"
    Meer heb ik eigenlijk niet te zeggen! Nog even heel hard genieten daar!!!

Dikke kus Es

• 08 Augustus 2008 - 09:53

Kim:

mooi paddo, die walvissen...Genieten maar!

Dikke kus

• 08 Augustus 2008 - 12:45

Femke:

Paddo!

Wat geweldig die walvissen! Ik had natuurlijk ook graag op die boot gezeten, ben dol op de leidse 'R' ;).
    Ik kreeg net je kaartje van Machu Picchu! Super leuk.

Snel even bijpraten als je terug bent!
    xx

• 08 Augustus 2008 - 17:39

Jeanne En Willem:

Hoi Patricia
    Bedankt voor je leuke en avontuurlijk verhaal. De foto's zijn erg mooi. Bovenop je journalistieke kwaliteiten heb je ook nog een gave om leuke foto's te schieten. Nog een fijne voortzetting van je vakantie avontuur.

• 11 Augustus 2008 - 19:03

Hellen Van Der Ent:

Hoi Patricia,

zelf net terug van vakantie heb ik genoten van je reisverhalen en foto's. Kijk alweer uit naar het vervolg. Geniet ervan de komende weken.

groetjes, Hellen