Is dit alles? Dit was alles..... - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Patricia Schaaf - WaarBenJij.nu Is dit alles? Dit was alles..... - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Patricia Schaaf - WaarBenJij.nu

Is dit alles? Dit was alles.....

Door: Patricia

Blijf op de hoogte en volg Patricia

20 Augustus 2008 | Ecuador, Quito

Iedereen met een beetje algemene ontwikkeling (sorry als ik iemand beledigd heb) weet dat Ecuador één van de gelukkige landen is die op de evenaar gelegen is. Sterker nog; Ecuador is ernaar vernoemd! Eigenlijk is dit een toeristisch onderdeel waar we liever geen tijd en geld aan vergooien, maar als we er toch in de buurt zijn is er eigenlijk geen excuus natuurlijk om deze verschrikkelijke atractie níet te bezoeken. Een ideale gelegenheid om zeer ´orginele´ foto´s te maken met je ene voet op het noordelijk halfrond, en je andere op het zuidelijke. Want dat heeft nog nooit iemand gedaan natuurlijk! Ware het niet dat de geelgeverfde lijn die de evenaar moet voorstellen, niet eens op de evenaar ligt! Meneer GPS heeft namelijk bepaald dat de echte evenaar 240 meter verderop te vinden is. Een klein detail dat we voor de gelegenheid maar even over het hoofd zien! En dan nog.... who cares?

Van de ene clichéplek op naar de volgende. Want ook de zaterdagmarkt van het plaatsje Otovalo is min of meer een verplicht nummertje. We vertrekken er al de dag vóór de grote marktdag zelf heen om de grote toeristenhorde voor te zijn. De Otovaleños zijn de commercieel meest succesvolle indigenas van Ecuador, misschien zelfs wel van Zuid-Amerika! Eindelijk mensen die het economisch gezien wél snappen hier dus! Zo krijg je rijke, traditioneel geklede ´indianen´, die in de meest grote bakken rondrijden, wat voor een erg grappig gezicht zorgt.
Om 6 uur ´s morgens staan we op en begeven ons als eerste linearecta naar de dierenmarkt. En die is.... hoe zal ik het zeggen? Fascinerend? Hilarisch? Ik weet het niet hoor.... vegetarisch worden lijkt ineens meer voor de hand te liggen dan anders. Verder is het plaatsje Otovalo omgetoverd in één grote markt. Eten, kleedjes, truien, whatever: alles is te koop! En ik moet toegeven.... Otovalo is meer dan ik er van verwacht had!

Van Otovalo in een rap tempo door naar het plaatsje Baños. Want uiteindelijk begint ook voor ons de tijd te dringen. Baños is qua plaatsje an sich misschien niet de mooiste plek op aarde, de omgeving maakt alles goed! Omringd door groene bergen, omlegen door verschillende watervallen, en aan de voet van verschillende vulkanen, is het een ideale omgeving om zo langzaam aan het hoofdstuk Ecuador geheel in ´mañana, mañana´- stijl af te sluiten. De eerste dag waaien we uit boven op het dak van een zogenaamde chiva (soort van busje) om de verschillende watervallen te spotten. Wat de chauffeur ons niet verteld had was dat we zeiknat zouden worden van al het water wat je zo nu en dan onderweg over je heen kreeg, maar dat mag de pret niet drukken. Ik geniet van het groene ruige landschap en neem stiekem voor mezelf al een beetje afscheid van een land dat echt mijn hart heeft gestolen!

Ons laatste dagje relaxen worden we wakker tijdens een grijze, regenachtige ochtend. Dat was niet de afspraak! Gelukkig dat het spreekwoord ´na regen komt zonneschijn´ ook in Ecuador opgaat, zodat we toch nog wat moois van onze bijna laatste dag kunnen maken. Renate heeft zin in actief zijn, en gaat samen met kapitein Roberto (die we natuurlijk toevallig weer tegen kwamen), de omgeving te quad verkennen.
Ik daarentegen ga lekker lui doen met onze engels roommate Candy, en begeef me naar het dakterras van ons hostel, om even later door te luieren in de massagesalon. Dat is pas ontspanning! Als de masseuse eerst mijn voeten een goede poetsbeurt geeft voor aan het masseren te beginnen, besef ik dat ik in deze beautysalon maar beter ook even langs de anderen specialismen kan gaan. Zo ontstaat een ´ontwilderingsproces´ en verander ik van een ietwat verwilderde reizigster terug naar het stadsmeisje van thuis. Dus zo volgt na de massage de schoonheidsspecialiste, de pedicure, en voor de finishing touch zelfs de manicure! Echt, je herkent me niet meer terug ;)! Nu kan ik fris en fruitig thuiskomen, en dat allemaal voor nog geen 30 euries!

En zo is er een tijd van komen, en een tijd van gaan. Ook voor ons..... Quito was tot op heden telkens een tussenstop geweest, nu is het de eindbestemming. Onze start in Lima lijkt ondertussen alweer tijden geleden, terwijl het niet meer dan 7 weken zijn. Het is moeilijk te bevatten hoeveel je in zo´n korte tijd kan doen en zien, zonder dat het te veel is. Hoeveel verschillende mensen er op je pad komen....en beesten.
De tijd is echt voorbij gevlogen, want tsja... dat gebeurt nu eenmaal als je het naar je zin hebt! We hebben zo veel verschillende dingen gezien en gedaan, maar er is gewoonweg geen activiteit te noemen die onder doet voor een ander.
En nu? School, werk, stage... terug naar het georganiseerde en gestructureerde Hollandse leventje. Waar ik me ook prima in kan vermaken natuurlijk!
Maar in ieder momentje rust zullen mijn gedachten afdwalen naar verre stranden, tropische regenwouden, ruige gebergtes en de woeste oceaan.....Want één ding verleer ik nooit: hoe heerlijk het is om te reizen!

Muchos gracias voor alle leuke, lieve en grappige mailtjes/krabbels/berichtjes and so on! Ik hoop dat jullie een beetje mee hebben kunnen genieten van hoe KEI hard ik hier genoten heb! Dit was mijn laatste verhaaltje...... voorlopig althans! Want wie weet waar ik volgend jaar te vinden ben!

Hasta pronto amigos!

• 20 Augustus 2008 - 06:36

Jet:

Hele mooie foto's! Fijne en veilige terugreis en tot snel. Kus

• 20 Augustus 2008 - 06:38

Miguel:

BUEN VIAJEEEEEEEEE !!
    Hasta pronto Hermanita ;-))

• 20 Augustus 2008 - 18:03

Richard En Brigitte:

Wat zal het afkicken zijn voor jullie beidjes!!! Voor jullie erg, wij zijn echter blij. een hele reis terug en heel leuk om jullie vrijdag terug te zien!! Een hele goede reis terug. heel veel liefs van ons

• 21 Augustus 2008 - 11:19

Nanny:

Hallo dames wij wensen jullie een hele fijne terug reis en tot vrijdag
    Groetjes Je instand
    Paps en Mams.!!