Beter één poephut bij de hand dan kakken op t land - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Patricia Schaaf - WaarBenJij.nu Beter één poephut bij de hand dan kakken op t land - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Patricia Schaaf - WaarBenJij.nu

Beter één poephut bij de hand dan kakken op t land

Door: Patricia

Blijf op de hoogte en volg Patricia

15 Oktober 2011 | Mongolië, Ulaanbaatar

Het is van hout, en je kan het ten alle tijden van het jaar gebruiken.. Soms is het fris, soms is het zonnig. Soms is het nat, soms is het glad. Het is voor zowel jong als oud, en hardstikke unisex. Soms ben je alleen, soms wordt je betrapt. Enige coördinatie, handigheid en evenwicht zijn vereist...Het is de enige echte.. traditionele Mongoolse... pure nature.. Poephut! Het laatste stukje schaamte is nu echt verslagen. En we zeggen maar zo: Beter één poephut bij de hand, dan kakken op 't land!

Ik ben in Mongolië. Ik ben in Mongolië. Ik ben in Mongolië... Ik kan het 100x per dag tegen mezelf zeggen. Ik zie het aan de mensen, ik zie het aan het landschap. Ik koop postkaarten met 'greetings from Mongolia'. En toch kan ik het amper beseffen, toch komt het in eerste instantie niet binnen. Ik ben in Mongolië! Tussenstop op weg naar Beijing is de stad Ulaanbaatar, de hoofdstad van Mongolie. Er wordt geschat dat hier zo'n miljoen inwoners wonen, best veel als je nagaat dat er in heel Mongolie pakweg 3 miljoen te vinden zijn. Niet echt een eerlijke verdeling dus. Naast het feit dat ik nooit had durven denken dat ik ooit in mijn leven voet in Mongolie zou zetten, zijn 'Ik' en 'Ulaan baatar' misschien wel de meest onwaarschijnlijke combinatie die ooit plaats zal vinden. Deze stad mag zich namelijk de koudste hoofdstad ter wereld noemen! De gemiddelde temperatuur over een jaar is namelijk met -1,3 graden C belachelijk frisjes! Een legendarisch momentje dus. Mongolie is een land met een rijke geschiedenis en was in vroegere tijden misschien wel het grootste Rijk ter wereld, dat zich uitstrekte van de Baltische zee en de stille oceaan, tot aan de Perzische golf. Een Titaan van het verleden. Na verloop van tijd verloor het Mongoolse Rijk aan macht en is uiteindelijk geworden tot wat het nu is. Groot, leeg en naar het schijnt vol met kostbare grondstoffen. Een uitgestrekte eindeloze horizon met misschien wel een van de meest ongerepte landschappen ter wereld. Uitgestorven vlaktes, hoge bergen, bossen, meren, en natuurlijk de grote Gobi-woestijn! Zo’n 80 kilometer ten noorden van Ulaan Baatar ligt het natuurgebied Terelj, waar we zeker even een goed kijkje willen nemen:

Daar zitten we dan, in de totale leegte, de absolute stilte. En weer hebben we net als in de trein helemaal niks te doen. Nog nooit is het zo stil geweest, zelfs de wind weigert geluid te maken. Het is laat in de middag na een flinke wandeltocht, en we zijn misschien op een van de mooiste plekken op aarde. Zo mooi, dat zelfs de plek zelf er stil van lijkt te zijn. En ik denk vooral… Je zou hier maar wonen! Ik zou knettergek worden. Meer dan ooit besef ik hoe blij ik ben met mijn lekkere leventje in ‘ons mooi Breda’. Een terrasje pakken, een hapje eten, naar de bios gaan, een dansje wagen in de stad. Hoe heerlijk ik het vind lekker in mijn twingotje naar Utrecht te kunnen knallen. Iedereen en alle mogelijkheden binnen handbereik. Nog nooit voelde alles zo ver weg. Echt.. Je zou hier maar wonen! In een landschap, dat zo ongelooflijk mooi is, zo precies als het hoort te zijn… Echt zo’n landschap dat bij menig bejaard koppel boven de bank hangt, zo’n schilderij met een lelijke gouden lijst..

Daar lopen we dan, van de ene naar de andere lokale familie. Met onze Yak + wagen die de bagage voortsjouwd. Samen met een lokale gids, waar ik de naam niet van kan onthouden, en onze trekking-gids, waar ik ook de naam niet van kan onthouden. Van plek naar plek nemen we wel iets mee dat bestemd is voor de volgende. Of het nu een antenne is of een dood schaap, gooi het maar op de yak-kar!
Kilometers lang gaan voorbij zonder ook maar mens noch dier tegen te komen… wel dierenbotten..! Af en toe komt een man te paard uit het niets tevoorschijn, neemt even een kijkje en gebaard gedag, om vervolgens weer in stilte weg te galloperen terug de leegte in.

De nomadische levensstijl… we overnachten knus tussen de families, een onvergetelijke beleving op zich. Het is even wennen, of misschien onszelf gewoon even overgeven aan de situatie, alle privacy opgeven voor de komende dagen. Hoe warm de mensen ook zijn, in tegenstelling tot het leven in de stad, door de taalbarriere voel je je toch een buitenstaander. Een inbreker in de dagelijkse sleur van het leven op het platteland. Alles gaat gewoon door. Het is net of je in een filmset beland bent, en je je aan moet passen aan het script dat je niet gelezen hebt, dat je totaal niet kent. Van heinde en verre komen mensen langs, allemaal verwelkomt met een kommetje thee met verse melk. En dan komt hij weer tevoorschijn… de door ons zo gevreesde pan die altijd in het hoekje staat te loeren. Waarvan je de aanwezigheid constant voelt, danwel ruikt. De pan die wij zo verafschuwen. Of we ook een stukje willen? Nee.. want een stukje ingewanden van een willekeurig dier gaat ons toch echt te ver. Ook cultuurhappen kent zijn grenzen. Vriendelijk bedankt!

Alle klimaten komen voorbij tijdens de paar dagen die de trekking duurt. Van relaxt wandelen in het zonnetje eindigen we met af en toe afzien in de wind, kou en sneeuw! Voor ieder wat wils dus. En ik geef toe… zelfs ik weet het witte landschap te waarderen. De laatste nacht brengen we door in het toeristenkamp. Terug naar de normale wereld. Tenten die keurig en compleet ingericht zijn, een toiletgebouw, een douche, een groep Japanners inclusief de bijbehorende fotoapparatuur. Opeens valt alles op zijn plek wat we de afgelopen dagen gezien en beleefd hebben. En niemand die dat van ons af kan pakken. Alles hier voelt fake, en wij hebben mooi een glimp gezien van het echte Mongoolse nomandenleven. China, here we come!


  • 15 Oktober 2011 - 07:22

    Ma En Pa :

    Hey, weer een leuke belevenis erbij.
    Lekker eten had je toch in Mongolie.
    Wel apart allemaal. Wij zijn weer thuis en dat is even wenne van 30gr. naar 4 gr. Nog een goede reis naar China. Dikke kus van ons.

  • 15 Oktober 2011 - 08:30

    Max:

    Was weer een top story dames!

  • 15 Oktober 2011 - 08:54

    Kim:

    Een super mooi verhaal Patricia!!
    Neem al die bijzondere ervaringen maar goed in je op en...enjoy China!
    x

  • 15 Oktober 2011 - 09:10

    Renate:

    Wat een belevenis weer! x

  • 15 Oktober 2011 - 09:12

    Marije Goos:

    Heey Patries, wat een verhalen weer..Veel plezier in China.. x

  • 15 Oktober 2011 - 09:21

    Joëlle:

    Wat een belevenissen! Mooi geschreven zeg!
    Die pan zou ik ook maar voorbij laten gaan, haha, gadver zeg!

    Enjoy China ladies!

  • 15 Oktober 2011 - 10:18

    Jorn:

    Ooooooooooooooooooooooooooooh wat gaaf zeg! Echt super de super:) Gelukkig ben ik helemaaaaal niet jaloers hahaha!

    Nog even een quote van je favoriete film: 'The core of man's spirit comes from new experiences'... dus ik zeg, pak die pan en eet smakelijk:P

    Ontzettend veel fun in het laatste stukje trein+china!!! X

  • 15 Oktober 2011 - 10:58

    Hymke:

    wauw, gewoon wauw!
    kussje!

  • 15 Oktober 2011 - 13:03

    Richard En Brigitte:

    Wat een leuk verhaal weer! Ik heb er vreselijk om kunnen lachen. In gedachten zie ik jullie naar die bewuste pan "staren". Vreselijk, daar zou ik ook voor bedanken! Een ding is zeker: jullie beleven onvoorstelbare leuke avonturen die toch uniek te noemen zijn. Geniet nog lekker. Tot je volgende verhaal.
    Veel liefs van ons.

  • 17 Oktober 2011 - 12:23

    Suus:

    Hi chickas, superverhaal! wat een avontuur.. geniet nog even daar! x

  • 17 Oktober 2011 - 22:27

    )ohan:

    Wat een avontuur! prachtig ook dieherfstkleuren aan het blad van de bomen, voor zover je bomen hebt gezien, veel berkenbomen. Heerlijke versnaperingen in dat pannetje :P gezien het weerbericht is het in ieder geval zonnig;) dat jij je toch waagt op tundra en permafrost het moet niet gekker worden... heel veel plezier en kom veilig terug. Ik kijk uit naar de verhalen van chinatown! dikke kus!

  • 18 Oktober 2011 - 18:51

    Nelleke:

    vanuit ons kneuterige, overvolle maar o zo gezellig Nederland, weer met veel plezier je avonturen gevolgd. Petje af hoor, voor je altijd enthousiaste, positieve instelling in deze "verre" wereld. En nu op naar China!!!

  • 20 Oktober 2011 - 07:45

    Aukje:

    Zo..ik heb weer even bijgelezen. Wat een geweldige reis maak je..alweer!! Super mooi om te zien en te lezen! Veel plezier in China! xx Auk

  • 05 Maart 2013 - 22:17

    Inge Kools:

    Wat een mooi verhaal :-)
    Je zal wel denken; ik ken jou niet en dat klopt.
    Ik ben op zoek naar reisverhalen over de Transmongolie-Express, omdat ik van plan ben deze reis ook te gaan maken. Zo kwam ik bij deze blog terecht.

    Ik reis ook de hele wereld rond, ook net uit Zuid-Amerika terug en ben heel veel gewend.
    Maar is het echt waar dat het eten zo slecht is in Mongolië? Dat is waar ik het meest tegenop zie; het eten! Maar ja, als je trek hebt omdat je de hele dag buiten bent dan heb je geen keus :(( Nou we zien wel en zullen het allemaal mee maken.

    Bedankt voor de leuke verhalen en veel plezier tijdens je volgende reis.

    Inge Kools (www.koolsi.waarbenjij.nu)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mongolië, Ulaanbaatar

Patricia

Actief sinds 08 April 2008
Verslag gelezen: 1126
Totaal aantal bezoekers 216540

Voorgaande reizen:

12 Oktober 2017 - 05 November 2017

Botswana

13 Oktober 2017 - 05 November 2017

2017 Botswana

24 November 2016 - 17 December 2016

2016 Guatemala - Belize - Mexico

30 November 2015 - 12 December 2015

2015 Florida - USA

29 Oktober 2015 - 30 November 2015

2015 Chile - Argentina

14 November 2014 - 29 November 2014

2014 MyanMar

09 April 2015 - 26 Oktober 2014

2015 Nepal

09 Mei 2014 - 01 Juni 2014

2014 SouthWest USA

17 Oktober 2013 - 02 November 2013

2013 Sri Lanka

08 Maart 2013 - 31 Maart 2013

2013 Colombia por fin!

09 November 2012 - 25 November 2012

2012 Ghana

17 Maart 2012 - 10 April 2012

Mañana, mañana....

16 Maart 2012 - 08 April 2012

2012 Indonesië

01 Oktober 2011 - 23 Oktober 2011

2011 Transmongolië express

01 April 2011 - 24 April 2011

2011 Nicaragua

03 December 2010 - 19 December 2010

2010 India

13 Mei 2010 - 30 Mei 2010

2010 Jordanië - Israel

15 Januari 2010 - 31 Januari 2010

2010 Costa Rica en vooral Panama

03 Juli 2009 - 26 Juli 2009

2009 De ontdekking van Panama

06 Mei 2009 - 11 Mei 2009

2009 St Petersburg

03 Januari 2009 - 18 Januari 2009

2009 Marokko

04 Juli 2008 - 24 Augustus 2008

2008 Peru - Ecuador

22 Juni 2007 - 26 Augustus 2007

2007 Mexico

Landen bezocht: