Het drakeneiland en de ninja-muggen - Reisverslag uit Labuanbajo, Indonesië van Patricia Schaaf - WaarBenJij.nu Het drakeneiland en de ninja-muggen - Reisverslag uit Labuanbajo, Indonesië van Patricia Schaaf - WaarBenJij.nu

Het drakeneiland en de ninja-muggen

Door: Patricia

Blijf op de hoogte en volg Patricia

29 Maart 2012 | Indonesië, Labuanbajo

Muggen blijven de gemiddelde tropische vakantie een probleem. Wel of geen malaria? Wel of geen tabletten? Lariam of malarone? En welke anti-muggenspray heeft nu het wonderbaarlijke effect muggen echt te weren? We nemen de proef op de som.... een real life experiment. Ik spuit me in met chemische troep die ik nog latijns-amerika had, met de veelzeggende naam 'off-spray'. En Jorn zegt vorige keer in Indonesie ook niet gestoken te zijn, dus bescherming is toch niet nodig... De tussenstand na 5 dagen is duidelijk... Ik heb met 3 muggenbulten me aardig weten te weren, Jorn gaat daarentegen ontzettend aan de leiding in het klassement met wel 83 bulten (en dan hebben we het alleen over de rug en armen). Zelfs als er geen muggen lijken te zijn zit hij onder, ze hebben hier echt ninja-muggen dus! Ik blij dat zowel Jorn als de off-spray mij weet te beschermen!

Na een fantastische tijd op de Gili-eilanden, die we eindigen met 'zullen we nog 1 dagje extra blijven?', komen we volledig ontspannen en uitgerust terug op Bali. Vanuit daar denken we zo een vliegticket te kunnen regelen naar het midden van Java, maar zo werkt dat in Azie natuurlijk niet. Na veel gedoe, kantoortjes, niet werkende websites, creditcards met onbekende pincodes etc. besluiten we maar een scooter naar het vliegveld te pakken en het linearecta te organiseren. We belanden niet op Java maar weer geheel de andere kant op ;). Het voordeel van niet plannen! Alles wordt verrassend snel geregeld en we kunnen weer door!

Een nieuwe bestemming! Dit keer iets meer 'off the beaten track'. Met een propellervliegtuigje die een fantastisch vlucht over verschillende eilandjes maakt komen we aan op het eiland Flores. Het 'stadje' waar we terechtkomen heet Lubuanbajo, en bezit zonder twijfel het kleinste vliegveld wat we ooit gezien hebben. Je hoeft de bagage nog net niet zelf uit het vliegtuig te halen! Omdat het low-season is zijn de toeristen op 2 handen te tellen, wat voor ons een welkome bijkomstigheid is. Echt zo'n plaatsje waar echt niks te doen is, en de enige atractie hier lijken wijzelf te zijn. Die grote blonde reuzen.

Waarom zo'n geregeld, en een stuk vliegen, om in deze uithoek terecht te komen? Niet omdat ze hier zulke lekkere rijst hebben. Zulke inspanningen doe je niet voor niets. Want je moet er wat voor over hebben om naar het 'land van de draken' te gaan. De enige plek ter wereld waar de zogenaamde komodo dragons nog in het wild te vinden zijn. Eigenlijk is het een extreem groot uitgevallen hagedis, maar we blijven het voor de gelegenheid natuurlijk draken noemen. Zelfs de kleine draakjes in spe proberen de eerste 5 jaar van hun leven in de bomen om deze periode te overleven, en niet door de grote bazen te worden verslonden. Kannibalisme ten top. Zolang je weet dat andere delicatesses van deze dieren onder andere waterbuffalo's zijn, ben je toch wat op je hoede tijdens een dagelijkse wandeling over het eiland. De gids gewapend met een houten stok, die zo'n beest volgens mij met gemak door midden bijt. Ach, zij zullen het wel weten. Zo stil en kalm als ze erbij liggen, zich nauwelijks bewegend, lekker chillend in de schaduw. Zo snel kunnen ze zijn. Met een sprintje halen ze met gemak de 18km per uur, gelukkig hebben wij geen sprintje hoeven trekken....

De keuze om naar Flores te gaan blijkt een fantastische gok geweest te zijn. Het landschap is groen en neemt Mongolische vormen aan. Ook hier zijn de mensen weer ontzettend vriendelijk, en heeft iedereen een grote glimlach op zijn of haar mond. De zee zit vol vissen en koralen, waar je geen besef van hebt als je erover heen vaart. Ik heb er nooit bij stilgestaan wat voor onderwaterwereld er zich nog in de oceaan bevind, een nieuwe wereld gaat voor me open. Vanwege de erg sterke er verradelijke stromingen houd ik me bij het snorkelen, Jorn waagt zich tussen de ontelbare hoeveelheid Manta's en andere vissoorten. Vakantieman... het is hier fantastisch!

• 30 Maart 2012 - 07:32

Jeanne En Willem:

Hoi Patricia en Jorn.
    Het ziet er weer fantastisch uit, wel grote beesten die varanen.
    Geniet van de rest van jullie vakantie
    Groetjes

• 30 Maart 2012 - 10:34

Tim:

Wow vet gaaf om de draken in het wild te zien!
    Mooie plek ook dat lubuanbajo! Nu weet ik zeker dat indonesie mijn volgende verre reisbestemming word. ^_^

Tot snel!

Xx

• 30 Maart 2012 - 11:06

Mariska:

jeetje wat een enge beesten zeg!! haha wel stoer om ze zo dichtbij te kunnen zien.vind het zo leuk om te lezen wat jullie allemaal beleven!
    fijne vakantie nog! x

• 30 Maart 2012 - 15:52

Renate:

Ziet er weer heerlijk uit! Enjoy! x

• 30 Maart 2012 - 16:01

Piet En Marian:

Hey Patricia en Jorn,

Het eiland ziet er geweldig uit!
    Wat gaaf dat jullie de varanen hebben gezien.
    Ik zou er zo naartoe willen gaan!
    Geniet nog van de resterende dagen.
    Kus ma en pa

• 30 Maart 2012 - 17:46

Kim:

Super om te lezen dat jullie het fijn hebben! En erg fijn om te merken dat, ook al ben je nu op een romantische trip, toch nog trouw je leuke verhalen schrijft!
    Enjoy!

x Kim

• 31 Maart 2012 - 02:31

Nikki Van Rooij:

Heuh off spray!! Werkt inderdaad echt goed en ruikt tenminste lekker! Je hebt hier ook andere chemische troep die echt op je adem slaat en die werkt dus niet?
    Maar mooi dat jullie het zo leuk hebben!! Geniet er nog van dan doe ik dat hier ook!
    x

• 31 Maart 2012 - 20:17

Hymke:

waauuuwww

• 01 April 2012 - 20:44

Marijke:

Maken jullie niet te veel reclame voor deze mooie stukjes van de aarde!
    Het zijn erg mooie plaatjes.
    Lieve groetjes Atte en Marijke

• 02 April 2012 - 13:27

Marije:

Muggen blijven idd altijd een probleem op reis.. Maar heb toch wel medelijden met Jorn met 83 muggenbulten... Geniet nog daar en tot volgende week waarschijnlijk op Bali!!! Stuur je nog wel even een prive bericht.

• 03 April 2012 - 06:52

Brigitte & Richard:

In 1 woord geweldig om de draken in het echt te zien. Ook het duiken met die manta roggen is gewoon een schoonheid die je nergens anders zult vinden.
    Wat wil je nog meer? Mooi land, mooie natuur, lekker eten en vele ninja muggen.........

geniet er maar van de rest horen wij wel bij tuiskomst

xxx

B&R